Wednesday, March 4, 2009

Pertanian adalah perniagaan....

Assalammualaikum.



Kali nie saja nak bagi tau kengkawan yg belum tau, saya telah meresignkan diri dari kilang Jabil Circuit pada January 2009 dan kini telah menjadi pak tani sepenuh masa. Semoga Allah SWT melimpahkan rahmatNya dan membuka seluas2nya pinta rezeki, amin.
Pertanian adalah perniagaan, jadi segala2nya hendaklah mengikut kaedah perniagaan. Dalam perniagaan segala belanja untuk operasi adalah dikira sebagai kos, jadi pengusaha hendaklah memastikan kos atau belanja yg dikeluarkan adalah minimum seminimumnya bagi menjana keuntungan yg lebih. Sebenarnya saya pun tak ada pengalaman dalam bab perniagaan ni. Tapi bila difikirkan kaedah yg kilang2 gunakan, memang jelas derang mengawal kos dengan berbagai kaedah.

Memandangkan saya nie zero dalam perniagaan jadi awai2 lagi saya dah prepare untuk belajar bab2 perniagaan dengan mengikuti kursus2 yg berkaitan perniagaan anjuran MARA n juga KBS.
Apa juga yg kita nak lakukan kita perlu belajar n jangan segan atau malu untuk belajar sebab tanpa ilmu kita tak kan kemana. Kaum cina memang terkenal dengan perniagaan jadi tak salah rasanya kalau kita cuba mendekati mereka n korek sikit2 ilmu bab berniaga.

Apa2 pun semoga Allah SWT mempermudahkan urusan kita n memberikan perlindunganNya. Kepada kengkawan yg mungkin dah lama berniaga n bertani saya harap dapatlah hendaknya memberi tunjuk ajar kepada saya yg masih baru dalam bidang nie...sekian wassalam.

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dihargai, Terima Kasih.