Tuesday, June 24, 2008

Projek cili fertigasi sesi percubaan.

Assalammualaikum.....

Setelah banyak membaca n menghadiri kursus tanaman secara fertigasi, saya telah menapak setapak kehadapan dengan melaksanakan projek cili fertigasi percubaan. Mengikut perancangan sesi percubaan ini akan melibatkan sejumlah lebih kurang 1500 beg dengan tanaman cili fertigasi. Walau bagai mana pun sebagai seorang manusia saya hanya mampu merancang n terlaksana atau tidak adalah ketentuan Allah yg Maha Esa.

Saya amat berterima kasih kepada sahabat2 yg telah banyak mencurahkan ilmu baik dalam forum mahu pun dalam blog memasing.....TQ bebanyak n semoga Allah murahkan n berkatkan rezeki sahabat2 semua.

21 Apr 2008 hingga 24 Apr 2008 adalah tarikh kursus yg telah saya n isteri hadiri iaitu kursus tanaman secara fertigasi anjuran KBS n PUGM bertempat di Kg Medan Sijangkang Banting, Selangor. Terima kasih bebanyak kepada penganjur n terutama kepada bro Hafiz, Eddie n Ali yg telah mencurahkan ilmu kepada lebih kurang 30 peserta yg mengikuti kursus tersebut.....buat kat ladang memberi kan advantage kepada kami untuk lebih memahami apa yg diajarkan.....TQ bebanyak.

Setelah selesai kursus, saya memulakan kerja pertama iaitu mencari tapak yg sesuai. Memandang kan saya tak punyai tanah sendiri jadi memula sekali nak attack tanah ayahda tapi tanah tu tak sesuai sebab tanah bendamg [sawah]. Setelah bertanya-tanya kan sahabat kg saya diberi no tell seorang penyelia estet yg kononnya ada tanah untuk disewakan. Dengan penuh semangat saya menghubungi orang tu, memang ada tanah kosong 2 ekar nak disewakan tapi bila difikirkan balik baik saya buat dengan skop yg lebih kecik supaya sesi mencari pengalaman n mengurangkan resiko.

Perbincangan ngan isteri tercinta akhirnya kami dapat persetujuan untuk mulakan projek cili fertigasi nie kat depan umah nenek isteri..kat kg Sungai Kecil Hilir atau nama glamer nya Kg 300 kaki. Kawasan depan umah tu memang tak diusahakan n hanya dipenuhi dek semak samun.

Awai bulan Mei saya memulakan proses menyah kan semak samun dengan bersenjatakan mesin rumput. Sebelum nie keja normal shift tapi setelah ada projek yg dirancang so jalan shift lagi baik....4 minggu mintak keja malam so di pagi hari boleh la jalankan tugasan untuk 1st projek nie. Kerja memesin rumput lebih kurang dalam seminggu jugak.

Setelah semak samun dinyahkan, kini tiba untuk menyahkan 4 pohon pokok rambutan yg dah tua n yg hasil buahnya tak bagoih. Kerja menebang nie terpaksa jugak upah orang sebab mana nak larat tetak guna parang...mau pecah tangan pun belum tentu 4 pokok tu nak tumbang....so keja tebang pokok dah upah orang RM100.00

Tapak projek yg masih bersemak n samun...
Kerja membakar dahan n daun pokok yg telah ditebang...

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dihargai, Terima Kasih.