Monday, October 27, 2008

Kursus fertigasi dalam kenangan......

Assalammualaikum....

Dalam mencari2 bidang apa yg nak diterjun....saya telah terjumpa n terbaca blog sahabat2 yg lebih dulu menceburi bidang pertanian fertigasi....search punya search....ALhamdullillah dipertumakan saya dengan iklan kursus anjuran PUGM....dalam website PUGM derang tulis yuran RM20 untuk keahlian n RM50 untuk kursus. Tapi bila saya call untuk mengesahkan tempat derng cakap hanya perlu bayar RM20 untuk keahlian sahaja...peh kursus 4 ari cuma bayar RM20...rupanya kursus tu dah disponsorkan oleh KBS.....Alhamdulillah.
Cuma saya n wife tanggung duit minyak n toll ja dari Penang ke Banting Selangor....

Kalau sesapa yg nak sertai kursus fertigasi n lain...lawati la laman web PUGM. Derang biasanya kan update apa2 kursus yg akan dilaksanakan...rasanya sangat berbaloi. Kini segalanya menjadi kenangan, kereta rosak masa perjalanan ke tmpat kursus mungkin ujian Allah SWT untuk menguji sejauh mana kesungguh hambaNya nak mencari ilmu.....moga diperkuatkan semangat untuk terus bertani. Kepada sahabat yg baru nak menceburi bidang nie, saya nasihatkan agar fikir sedalam2nya.....kerja nie tak glamour....mungkin akan menyebabkan kulit yg putih gebu menjadi kelam cam saya yg memang dah kelam....kesungguhan kena ada bak kata seorang cina yg melawat kebun saya ari tu...kita tanam pokok aaaa serupa jaga baby looo....hari2 musti mau mai tengok loooo....kalau lu bikin tapi satu minggu satu kali baru mau latang aaa baik lu jangan bikin looo......kata cina tu.

gambar kenangan masa kursus kat ladang JH PESONA Sijangkang.....

Buah Rock Melon Glamor yg tunggu hari nak harvest....JH Pesona punya da....
Kuntum bunga Rock Melon yg perlu didebungakan....manual debunga

Anak2 murid dok belajaq lilit pokok rock melon......
Anak murid tengah dok belajaq pasang dripper......
Semua dok praktikkan kaedah n teknik mencucuk dripper.....
Kerja menyukat air dari titisan dripper untuk tau berapa kapasiti air dalam masa 10 minit....
Tok Guru Bro Eddi n Bro Haniff mencurahkan ilmu....TQ bebanyak...jasa mu tetap kami kenang....

No comments:

Post a Comment

Komen anda amat dihargai, Terima Kasih.